Waarom je nooit moet rommelen met blogdatums 🚫

Als je de datum van je blog aanpast naar een moment in het verleden, denkt Google niet ineens dat het een ouder artikel is. Google heeft genoeg slimme tools om te zien wanneer je blog echt gepubliceerd is, bijvoorbeeld via de indexeringsdatum. Als je blogdatum niet klopt, kan Google je content zelfs als minder betrouwbaar beschouwen. Google weet meer dan je denkt

Vertrouwen van je lezers

Je lezers komen naar je site voor actuele en betrouwbare informatie. Stel dat je een blog post die je gisteren hebt geschreven, maar je zet de datum op 1 juli. Dit kan je lezers het gevoel geven dat de informatie verouderd is, terwijl dat helemaal niet zo is. Transparantie is key in het opbouwen van vertrouwen.

Beter alternatief: updaten

In plaats van de datum te veranderen, kun je beter je oude blogs updaten. Voeg nieuwe informatie toe en geef duidelijk aan dat het artikel recent is bijgewerkt. Dit helpt niet alleen je ranking in Google, maar zorgt er ook voor dat je lezers de meest relevante en up-to-date informatie krijgen.

Hoe zit het met ingeplande berichten?

Het inplannen van berichten werkt iets anders. Als je een blog inplant voor een toekomstige datum, zal Google die geplande datum als de officiële publicatiedatum zien. Je bericht wordt pas geïndexeerd en zichtbaar in de zoekresultaten vanaf de datum dat het live gaat. Dit is een goede manier om je contentstrategie vooruit te plannen zonder dat het negatieve gevolgen heeft voor je SEO. Zorg er gewoon voor dat je consistent blijft en geen datums manipuleert om Google of je lezers te misleiden.

Moderne kalender met een gemarkeerde toekomstige datum, die de actie van het inplannen van een bericht of evenement symboliseert.

Lijkt onschuldig maar is het niet.

Het rommelen met blogdatums lijkt misschien onschuldig, maar het kan je zichtbaarheid in Google schaden en het vertrouwen van je lezers ondermijnen. Blijf dus eerlijk over de publicatiedatum en focus op het creëren van waardevolle content die altijd relevant blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *