Deze pagina is bijgewerkt op 16 maart 2021
Adverteer je met Facebook? Dan zal je onderhand wel gehoord hebben dat Apple wijzigingen gaat maken en dat heeft weer iets te maken met je Facebook advertenties.
*Zucht steun*, wat gaan ze nou weer doen! Zoooo geen zin in. Waar ik al bang voor was is waarheid geworden, het is ingewikkelde stof, enorme artikelen met moeilijke woorden BLEGH.
Facebook legt wat dat betreft moeilijk uit en je moet een hoop uitzoeken. Helemaal als Facebookmarketing niet iets is wat je dagelijks doet kan het voelen als een enorme berg waar je aan moet beginnen.
Maar jij hebt geluk! Ik heb deze berg voor je beklommen en ben door de vermoeiende artikelen van Facebook heen gegaan. Dit heb ik vervolgens geprobeerd om te zetten naar een blog met normale woorden zodat ook mensen die geen experts zijn in Facebook het snappen.
Denk je…Maar Thamar ik snap er nog steeds niets van.., stuur me dan vooral een berichtje dan kijk ik gewoon ff met je mee 💖!
Dusss moet je er iets mee doen? Als je adverteert met de Facebook pixel en/of adverteert in apps, dan moet je helaas aan de bak!
Geen zin in hoe en waarom? Ga dan direct naar het stappenplan!
Wat gaat Apple doen?
Apple gaat wijzigingen doorvoeren voor iOS 14 die o.a. te maken hebben met privacy. Daarom is het belangrijk dat er verschillende wijzigingen worden doorgevoerd bij Facebook wanneer je daar adverteert met een Facebookpixel.
Dit artikel is alleen voor de mensen met een Facebookpixel. Adverteer je ook in apps? Dan moet je andere stappen ondernemen. Meer informatie vind je hier.
Ze gaan eisen dat alle apps in de appstore een melding geven waarbij de gebruikers expliciet toestemming moeten geven dat ze getrackt worden door verschillende apps en websites van andere bedrijven.
Dus wanneer mensen nu een app willen gebruiken zullen ze eerst akkoord moeten geven dat andere bedrijven (zoals Facebook) hun mogen volgen.
Wat heeft het te maken met Facebook?
Facebook gebruikt deze trackinginformatie weer in hun advertentiesysteem. Bedrijven kunnen hiermee een doelgroep uitkiezen aan wie ze hun advertenties willen laten zien.
Wanneer je adverteert op Facebook en je maakt gebruikt van de Facebookpixel of een van hun andere bedrijfstools is er een kans dat je stappen moet ondernemen zodat de informatie van de pixel goed door blijft komen.
Haal je informatie binnen via webgebeurtenissen en gebruik je deze om je advertenties te optimaliseren? Dan zijn er 3 stappen die je moet ondernemen.
Het stappenplan!
Stap 1 > Verifieer je domeinnaam
Je domeinnaam verifiëren kun je op verschillende manieren doen. Zelf vind ik een HTML bestand downloaden en uploaden het makkelijkste.
Het uploaden doe je d.m.v. FTP. Geen idee waar ik het over heb? Lees hier over FTP en hoe je daarmee verbinding kunt maken met je website.
Navigeer naar https://business.facebook.com/ en kies je advertentieaccount (als je er meerdere accounts hebt)
Daarna ga je naar de bedrijfsinstellingen. Die vind je in de linker zijbalk.
Vanaf hier ga je naar merkveiligheid en domeinen:
Hier kun je het HTML bestand downloaden en daarna uploaden met een FTP programma.
Lukt het niet? Stuur me gerust een berichtje, ik help je graag verder!
Stap 2 > Stel vast of je gebruik maakt van conversiegebeurtenissen
De volgende stap is het instellen van de conversiegebeurtenis. Weet je niet zeker of je hier gebruikt van maakt? Lees dan de korte uitleg hieronder. Ken je dit al? Ga dan meteen door naar stap 3!
Korte uitleg gebeurtenissen
Met de Facebookpixel kun je gebeurtenissen op de website meten. Een voorbeeld van zo’n gebeurtenis is bijvoorbeeld iemand die een aankoop doet via je website. Zodra er op de bestelknop geklikt word zal de Facebookpixel deze gegevens doorsturen naar Facebook. Deze gebeurtenis kan je dan weer gebruiken in een campagne.
Wanneer je een campagne hebt lopen die gebruik maakt van dit soort gebeurtenissen zal stap 3 moeten uitvoeren. Als je dit niet doet dan zullen de advertenties die je hebt lopen gepauzeerd worden. Want als er geen gebeurtenis is ingesteld kan de advertentie ook niet lopen.
Ook als je geen gebruik maakt van deze gebeurtenissen raad ik je toch aan dit in te stellen. Wanneer de wijzigingen van Apple doorgevoerd zijn kan het namelijk wel 72 uur duren voor je advertenties weer gaan lopen.
De gebeurtenissen instellen doe je bij gebeurtenisbeheer:
Stap > 3 > Conversion API installeren + gebeurtenissen toevoegen
Kies voor gebeurtenis toevoegen
Kies voor de conversie API gebruiken
Kies voor partner gebruiken
Als voorbeeld heb ik hier WooCommerce genomen
Plugin downloaden
Plugin uploaden
Dan > Bestand kiezen, uploaden en activeren! Deze afbeelding heb ik overgeslagen
Daarna klik je op doorgaan
Gebeurtenissen vast stellen, vul de url in
Gebeurtenissen instellen
Dit doe je door op verschillende knoppen en links in de website te klikken. Dan kan je aangeven welke gebeurtenis eraan gekoppeld moet worden.
Klik op nieuwe knop bijhouden
Op dit punt zit je trouwens op je eigen website
Klik een knop of link aan
Selecteer de gebeurtenis
Hier kun je nog een waarde hangen aan de gebeurtenis
Klik op voltooien
In de volgende stap ga ik laten zien hoe je gebeurtenissen kunt instellen en hoe je ze prioriteit kan geven. Je mag maximaal 8 gebeurtenissen instellen.
Terug naar gebeurtenisbeheer – klik op: Meting van verzamelde gebeurtenissen
Klik op de knop Webgebeurtenissen configureren
Hier zie je hoeveel gebeurtenissen er zijn ingesteld
Klik op de domeinnaam om de gebeurtenissen te bewerken
Dit is de melding die je dan waarschijnlijk krijgt:
Als ik het goed begrijp.. Geeft deze melding aan dat advertentiesets en advertenties tot wel 72 uur gepauzeerd kunnen worden als er in de gebeurtenissen iets gewijzigd wordt.
Wanneer je een lekker lopende advertentie hebt dan wil je natuurlijk niet dat hij 3 dagen op pauze komt te staan daarom denk ik dat het belangrijk is om de wijzigingen nu al uit te voeren.
Hier kun je gebeurtenissen toevoegen en prioriteit geven
Over de prioriteit meldt Facebook het volgende:
Houd er rekening mee dat alleen de gebeurtenis met de hoogste prioriteit wordt verzonden als een klant meerdere acties uitvoert tijdens een conversieperiode. Voor alle andere gebeurtenissen worden dus mogelijk cijfers gerapporteerd die lager zijn dan verwacht, ook als ze binnen de limiet van 8 gebeurtenissen vallen. Mogelijk vinden de gebeurtenissen nog steeds plaats, maar worden ze niet weergegeven in de rapportage in Gebeurtenisbeheer.
Volgens mij betekent dit dat je alleen de hoogste prioriteit te zien krijgt als er een gebeurtenis plaats vind. Normaal gesproken zou je deze gebeurtenissen zien:
- bezoeker bekijkt inhoud
- bezoeker voegt iets aan de winkelmand
- bezoeker doet een aankoop.
Nu zal je alleen nog de gebeurtenis zien die de hoogste prioriteit heeft. Heb je die op een aankoop gezien? Dan zie je alleen nog de gebeurtenis aankoop en de rest niet meer. Dit kan dus betekenen dat sommige cijfers nu lager worden dan voorheen. Als iemand afrekent dan zal je namelijk de gebeurtenis inhoud bekijken niet meer zien.
Verander de prioriteit door ze naar een andere plek te slepen
Door met je muis op de zwarte cirkeltjes te staan, deze aan te klikken en daarna naar boven te slepen kun je de volgorde van de prioriteit aanpassen. Hier bepaal je dus wat de belangrijkste gebeurtenis is.
Klik het vinkje aan en klik op toepassen
Zo pffiewww….We zijn aan het einde hoor!
Dit zijn de stappen die ik genomen heb om in te spelen op de wijzigingen van Apple. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. Mocht je nog vragen hebben stuur me gerust een berichtje dan kijk ik gewoon even met je mee.
Heb je iets aan dit artikel gehad? Dan zou ik het leuk vinden als je hieronder een berichtje achterlaat.
Heb je aanvullende tips of informatie? Let me know dan voeg ik het toe aan het blog.
P.S. Adverteer je ook in apps?
Dan zal je andere stappen moeten nemen! Meer informatie kun je o.a. hier vinden: https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202
Bronnen:
https://www.facebook.com/business/help/331612538028890
https://www.facebook.com/business/help/422408905612648